עיסוי לשיפור הישגים בספורט

מונע פציעות, משפר הישגים
מעיין א', 08/23/2015 - 16:56

כולנו מכירים את כאבי השרירים ביום של אחרי אימון מאומץ, או עבודה גופנית מחוץ לסולם המאמצים היום יומי שלנו. עיסוי מקל על הכאב ועוזר לשריר לחדש את עצמו במהירות רבה יותר. תמיד מפליא אותי כמה עיסוי נכון מפיג מיידית כאבים כאלו. אך היתרונות של עיסוי עבור ספורטאים הם הרבה מעבר להפגת כאב: הוא מאפשר עלייה מהירה יותר בסולם המאמצים, שיפור ביצועים, מניעת פציעות וזרוז החלמה מהן. לא לחינם נבחרות מחזיקות לא רק פיזיוטרפיסט, אלא גם מעסה קבוע שאף מלווה אותן לתחרויות וכו'.

גם לעיסוי עדין וגם לעיסוי עמוק יכולה להיות השפעה מדהימה על הספורטאי.

העיסוי פועל לטובת הספורטאי הן מבחינה מכאנית והן מהבחינה הפיזיולוגית, בכך שהוא מעורר תהליכי ניקוי ובנייה של הרקמות. נקודות מרכזיות הן:

  • האלעת הלחץ התוך שרירי - מאפשר סילוק ופירוק יעיל בהרבה של תוצרי לוואי של פעולת יתר של השריר. החלמה של השריר ובנייה משופרת של הרקמה המתחדשת. מעולה לספורטאים שהגבירו עצימות אימון בבת אחת, יום יומיים אחרי אימון אינטנסיבי.
  • הגמשה והפרדת הידבקויות של רקמות מעטפת  - פאשיה - מקילה על הפרעות בתנועה חלקה של השריר, משפרת מעבר חומרים בין הרקמות, גמישות ומוכנות לתנועה, חשוב ותורם אחרי תקופת מנוחה, או אפילו הכנה לפני אימון אחרי כמה ימי הפסקה באימונים.
  • חדירה טובה יותר של הדם והלימפה לרקמות הקולגניות - מונעת ועוזרת לריפוי דלקות גידים ורצועות. מזרז הפגת כאב כתוצאה ממתיחה אגרסיבית או שחיקה. טוב במיוחד לרוכבי אופניים, טניסאים ומתאמנים בספורט אירובי שמשלב פעולה חוזרת.
  • מודעות לגוף - מונע הפציעות העיקרי בכל ענף ספורט!! איתור מוקדי כאב, נפיחות, פגיעות שונות - גם ע"י תחושה של הספורטאי וגם ע"י משוב מהמטפל. עוזר לתקן תנועות לא נכונות בטכניקה לפני שהחבלה המצטברת מגיעה לכדי נזק גדול יותר.
  • שמירה על הגמישות ושיפורה - איזורים בשריר שחווים מתיחה והחלמה חוזרות ונשנות, מתקשחים במשך השנים ויוצרים גושים ("טריגרים") בשריר. גושים אלה הרבה פחות אלסטיים, וכואבים בלחץ ישיר. עיסוי טריגרים אלה מחדיר להם דם רב יותר, מרכך אותם ומשפר את הגמישות.
  • בניית שריר, ניקוי וחידוש רקמות - עוזר לבניית שריר בימים של מנוחה מאימונים, מערכת העצבים רגועה, הורמוני המתח לא מופרשים, אך הדם והלימפה מוזרמים לרקמות. מצויין  בימים שלפני תחרות.
  • איזון והרגעת מערכת העצבים.
  • החזרת מפרקים למיקום תקין - שריר תפוס מידיי מותח את המפרק ומשנה את מנח העצמות. במקרה של אימון במרווחים לא נכונים טונוס השריר המשתנה מביא לשחיקה מוגברת של המפרק. מפרק שחוק מגיע באיזשהו שלב לכאב. תופעה זו נפוצה למשל במפרק הברך, שם מיקום הפיקה מושפע מאוד מטונוס ארבעת השרירים המרכיבים את השריר הארבעה-ראשי, שהפיקה שוכנת בתוך הגיד שלהם, שעובר מעל למפרק בין עצמות השוק לעצם הירך.

מתי כדאי לקבוע עיסוי? תלוי מאוד באופי הספורט, שגרת האימונים ובמטרת העיסוי: האם המטרה היא שיפור הישגים, מניעה, מנוחה או החלמה וטיפול בפציעה. ההמלצה הכללית עבור ספורטאים בריאים היא עיסוי בערך אחת לחודש, ביום מנוחה, וכמובן טיפול נוסף כשמרגישים שיש צורך - אם נתפס שריר וכו'.

באופן כללי - לטיפול ראשון לא מגיעים לעיסוי מייד אחרי או מייד לפני אימון. אחרי אימון השריר "חם" ופתוח, כך שיותר קשה לאתר פציעות וכו', והרקמות גם יותר רגישות לפגיעה. לפני אימון - העיסוי, בעיקר אם הוא אינטנסיבי, משנה את טונוס השריר ויכול להביא לטעויות בפרופריאוספציה של המתאמן - וכך לנקעים וכו'. עם זאת, בהחלט יש עניין לחרוג מכלל זה במקרים מסויימים. למשל עיסוי עדין אחרי אימון - לניקוי טוב יותר, שיפור גמישות וטווח. עיסוי מתון לפני אימון - כחלופה חלקית לחימום, או הכנה לתנועה מסויימת.

כמו שאתם רואים - התרומה היא רבה.

אני אמנם לא שייכת לעולם הספורט התחרותי, שדורש השכלה ספציפית לענף ומתוזמנת בדיוק רב.

אבל כן יוצא לי לטפל בספורטיאם מקצועיים, כדורגלנים, אצנים, רקדנים מקצועיים, אנשים עם תפקיד ספורטיבי כמו מטפסי הרים, שחיינים, מדריכי סקי, ועוד, ואשמח מאוד תמיד לעוד מהאוכלוסייה הזו, שהדקויות שהם מביאים אליי בעבודה איתם תמיד מעניינות עבורי בצורה מיוחדת.