העצב הסכיאטי והקרנת כאבים לרגל

העצב הסכיאטי
מעיין א', 08/23/2015 - 16:49

העצב הסכיאטי, בעברית עצב השת, הוא העצב הארוך ביותר בגוף האדם. תחילתו בגב התחתון וסופו בקצה הרגל. עצב זה אחראי על העברת התחושה של איזור נרחב של הרגל. העצב יוצא אל הרגל מהגב התחתון, ועובר מתחת למס' שרירים קצרים באגן. כאשר שרירים אלו תפוסים, עקב ישיבה או עמידה ממושכת בתנוחה לא נכונה למשל, הלחץ על העצב עלול לגרום להקרנת כאבים לכל אורך הרגל, או לחלקה, עקצוצים או כאבי שרירים. עוצמת הכאב ואפיו תלויים במקום ועוצמת כיווץ השרירים לעומת העצב. כאבים אלו דומים מאוד לכאבים של פריצת דיסק באזור המותני או הסקראלי, (L4 L5 בעיקר ) משם יוצא העצב מעמוד השדרה אל הרגל.

לעיתים הכאבים הופכים כרוניים, בגלל חוסר תנועה, הסתיידות רקמות או דלקת מקומית בסביבת השריר והעצב.

במקרה של שרירים תפוסים - כמובן שעיסוי ירפא מייד את הכאב לחלוטין, כי הוא פשוט מסיר את הגורם לכאב!

גם במקרים של הסתיידות העיסוי מסיר את הגורם לכאב - אך דרושים מס' טיפולים להשגת תוצאות טובות, והסרת הכאב לחלוטין.

העיסוי עצמו בנקודה זו עלול לכאוב, ובד"כ כואב. בנוסף, אם זהו כאב שקיים כבר שנים, בנוסף לסדרת הטיפולים יהיה כנראה צורך לשלבו בשילוב עם שינוי כלשהו בהרגלים וביציבה - למשל החלפת נעליים, שימוש בכרית למושב באוטו או לכסא המשרד, מדרסים, שינוי תנוחת השינה או המזרון.

כמובן, אחרי הריפוי מומלץ להמשיך בעיסוי מידיי פעם לשמירת המצב, מראש כטיפול מונע,

אפשר (ומומלץ!) גם לבצע כמה תרגילים פשוטים מידי פעם למניעה ותחזוקה בהתאם לצורך.

במקרה של דלקת פעילה בסביבת השריר והעצב המצב קצת מסובך יותר, והטיפול תלוי גם באופי הדלקת וגם במצב הגופני, תזונה וגורמים אחרים. מצד אחד אנחנו רוצים גם לעזור לגוף לפנות חומרים מאזור הדלקת וגם להביא את הדם ומערכת החיסון אל הדלקת כדי שיטפלו בה, אך מצד שני לפעמים עיסוי ישיר על איזור דלקת פעילה מביא להחמרה זמנית, ואז השלב הראשון לטיפול הוא אז לתת לאיזור הדלקת מנוחה. אם כי מנסיוני בקליניקה, לפעמים גם עיסוי ישיר על דלקת פעילה משפר את המצב ומעביר את הכאב. כל מקרה לגופו, במלוא מובן המילה. במקרה של דלקת שמחמירה בעיסוי ישיר, אפשר בהחלט לעסות רק את האזור שמסביבה, ובכך אנו עוזרים לפתיחת הנתיבים לפחות עד "המחלף הקרוב" .

במקרה של כאב חריף מומלץ לפנות לרופא עוד לפני ההגעה לעיסוי, לשם התייעצות ואיבחון, ועל סמך ההמלצות נתחיל טיפול בזהירות ונמשיך לפי התוצאה.